Er mag gewerkt worden! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu Er mag gewerkt worden! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu

Er mag gewerkt worden!

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

26 September 2005 | Ghana, Abetifi

Alweer twee weken voorbij gegaan. De tijd vliegt hier echt terwijl iedereen tijd over heeft volgens mij. Want hoe langer ik hier nu leef hoe meer ik merk dat tijd niet iets vast is, maar tijd is iets wat je uit moet komen. Mensen houden zich aan de tijd als het ze uitkomt maar niet als een algemene afspraak zoals wij die kennen. F-a-s-i-n-e-r-e-n-d.

We zijn vorige week maandag dan ‘ eindelijk’ begonnen met werken. Vol goede moed begonnen we maandag aan onze oriëntatie. Al snel bleek dat er naast schoonmaken ook nog wat andere dingen niet helemaal in orde waren. Na een hele week vergaderen hadden we eindelijk een goede stand van zaken geformuleerd over AMO. Afgelopen week hebben scholen bezocht om beter inzicht te krijgen in het gebruik van AMO-materialen en de mogelijkheden hiertoe. Dat was erg indrukwekkend om te zien. De eerste scholen waren moeilijk omdat je cultuur en land moet scheiden van het werkelijke ‘probleem’ waarnaar je op zoek bent. Op een school zat de kleuterklas vol met ongeveer 100 kinderen, op 20 vierkante meter. Dat betekende dat ze geen kant opkonden, vast op elkaar zaten, ruzie maakten, huilden.....etc. En niets aan speelgoed, kleur of posters. Er werd ons verteld dat dit ook voor Ghaneese begrippen niet normaal was. Een meisje kwam op me aflopen en sloeg ineens haar armpjes om me heen. Voor hen nog zo onwerkelijk om een blanke te zien. En dat is voor mij weer onwerkelijk.

Na onze bezoeken waren we donderdag morgen uitgenodigd voor een bezoekje aan een beroemde kralenmarkt een kleine 2 uur rijden verderop. Donderdag vertrokken we vroeg met Jaqoline naar de markt. Het was erg warm daar en na 4 uur kralen kijken, kopen en voelen zijn we weer teruggereden naar het altijd verfrissende Abetifi boven op de berg.
Agelopen weekend zijn we voor een dagje naar Kumasi gegaan. Het zou ons 1,5 uur kosten om er te komen, maar.....voel je hem al aankomen? Het duurde ons zo’n 4,5 uur vanwege een trotro die niet vol wilde, wegwerkzaamheden onderweg, en veel vrachtverkeer. In de trotro hebben Dieuwke en ik kunnen concluderen dat echt iedereen in slaap valt....zelf onze Pascal. De chauffeur bleef gelukkig ook wakker maar de rest verkeerde in comateuze toestand na een klein half uurtje. Ik kan echt niet slapen wanneer mijn billen langzaam beurs beginnen te raken en mijn arm geen plekje heeft vanwege het iets te veel mensen op 1 stoel! ;-)Toch een leuk vervoermiddel!Altijd iets te beleven.
Aangekomen in Kumasi werd ik totaal overvallen door de enorme mensenmassa. Overal waar je keek mensen, dieren, kinderen, winkels....Gekkenhuis!We hebben ons eerst naar een guesthouse laten brengen om onze tassen te droppen. Daarna met onze gids (jongen van het guesthouse die ons met alle liefde de stad wilde laten zien) de stad in en de markt op. De central market is de grootste markt in heel West-Afrika en ik kan u melden dat ik nog nooit zoiets gezien heb. Overal mensen, vis, vlees, haar, stank, tomaten, fruit en ga zo maar door. We hebben wat slippers gekocht en wat ondergoed....Dieuw en ik konden het niet laten ;-). Op de markt kwamen we een kraam tegen die kranten verkocht als verpakkingsmateriaal.........we vonden de Metro en de Telegraaf van 19 april, toch grappig! Na een paar uur slenteren door de massa ( in 35 graden) besloten we naar Vic Baboo te gaan, het fastfood restaurant die vermeld stond in mijn Lonely Planet. Eerst nog naar een supermarkt geweest.....en wat drinken en pringles(yes)!We hebben heerlijk pizza gegeten, bier gedronken en CNN gekeken met meer obruni’s. We waren die avond (7 uur) compleet uitgeteld en besloten vroeg te slapen. Dieuw en ik weer samen in te klein en een te hard bedje....die Pascal heeft elke keer geluk dat hij een jongetje is! We komen zeker nog terug in Kumasi om de rest te zien!
De volgende morgen een trotro genomen om te gaan zwemmen in een plaatsje vlak bij Abetifi. Hier aangekomen was het wel heet maar geen zon dus we besloten volgende week zaterdag te gaan en nu lekker naar huis. Heb de hele rest van de zondag besteed aan slapen en Cosby Shows kijken. Heerlijk!
Nu weer aan het werk.........dat is ook erg leuk!
Deze week workshop met 220 PABO studenten dus dat wordt een leuke uitdaging!

Liefs en een kus voor iedereen vanuit het warme Ghana!

P.S Mensen kunnen echt alles op hun hoofd vervoeren, zelfs koelkasten!
P.S.S Check mijn nieuwe haar!4 uur bij de kapper gezeten voor mijn nieuwe Ghaneese kapsel!

  • 26 September 2005 - 19:51

    Kirsten:

    YES! Wat een werelds verhaal weer lieverd! Je maakt wat mee zeg!
    Ga snel weer verder met je msn-en!! Dikke kus en heel veel liefs!!

  • 26 September 2005 - 19:58

    Tante Corrie En Oom Aart:

    Wat eneverend allemaal. Toch wel boeiend. Fijn dat je nu aan de slag kunt. Zullen we je nog wel terugkennen met je kapsel?
    Hartelijke groeten van ons beiden.

  • 26 September 2005 - 19:59

    Dirkjan:

    Wowww macchtheid! alles cool.. super leuk om je berichtjes te lzen en de foto`s te zien! Kan trouwens niet wachten jouw weer te zien.. ons ghaneesje. Hihi. Spreek je snel weer. Dikke kus.
    DJ

  • 26 September 2005 - 20:03

    Kirsten:

    YES! Wat een werelds verhaal weer lieverd! Je maakt wat mee zeg!
    Ga snel weer verder met je msn-en!! Dikke kus en heel veel liefs!!

  • 26 September 2005 - 20:08

    Evert:

    Goed om te lezen dat er nog gewerkt wordt :-p

    Blijft elke keer weer super om die verhalen uit het verre Afrika te lezen.

    En dat van die Telegraaf is echt hélémaal top!! :D
    Succes met je presentatie!


    Liefs

  • 26 September 2005 - 20:41

    AnnaBannanna:

    Ola, Machteld!
    Ben wel lekker aan het genieten he!?
    Dat haar staat je super goed, ik zei al tegen wendy: Ik hoop niet dat ze net zown jeuk krijgt als ik van die dreads...?
    Hier is verder trouwens ook goed! Ik zal snel weer eens een wat uitgebreid verhaal schrijven/typen, dan hou je ook bij wat hier gebeurt!
    Als je wilt, kan ik wel eens een telegraaf ofzo sturen hoor, doe wel via mijn moeder! ;)
    Goed,lief, ik spreek je snel! Dikke kus en tot later!

  • 27 September 2005 - 06:44

    Dianne:

    Hi pop,

    Wat een prachtig kapsel heb je!!!!!!!!!!! Erg coolio! Het staat je ook erg mooi, erg Out Of Africa meets Pimp My Wife, hahaha. Met mij alles goed. Ik geniet erg van je mailtjes en van little D. Daniel is echt de hele dag aan het dansen en zingen, zo sweet!

    dag schatje, love you! Kus DenD

  • 27 September 2005 - 06:46

    Wen:

    Ik ben elke keer zo blij om zo'n heel verhaal van je te lezen! Vind het zo ontzettend boeiend.. Zoals ik je al vertelde: je haar echt super!! En die gave kralenkettingen!!! ;-). Schat, we mailen, msn-en en kunnen ook snel bellen!! Wederom zet m op veeeel plezier en geniet!

    Dikke kus

  • 27 September 2005 - 06:52

    Kirrie:

    He zus!Je haar is echt super en die kralenmarkt lijkt me ook geweldig! Ben blij te horen dat het goed met je gaat!! Dikke kus

  • 27 September 2005 - 07:06

    Mandy:

    Ziet er allemaal weer mooi uit Machteld! Mooi haar ook! Dat die mensen daar zoveel geduld voor hebben he,.. koelkast op het hoofd,..inderdaad een fasinerend land!

    Knuffel van Mandy

  • 27 September 2005 - 07:14

    Ruth:

    Hee mag! Wat een belevenissen. De foto's zijn prachtig en je haar ook!! Supercoool! Dikke kus,
    Ruth

  • 27 September 2005 - 07:49

    Aad En Janneke:

    Heeeyyyy Ghaneesje! Wat een coole coupe en super verhalen! Leuk om zo van je op de hoogte te blijven! Veel plezier daar en succes!!!!
    xxx Aad en Janneke

  • 27 September 2005 - 09:12

    A.Zandbergen:

    Al ken ik je nog maar kort heb ik het gevoel dat ik je al lang ken!! Dat komt door je leuke verhalen die ik met veel plezier lees en volg, ook via Evert natuurlijk ;).
    Wat een mooie foto van die klas vol jonge kinderen met vragende ogen! Geniet er van Machteld en succes met je werk hoor.
    Wat een mooie foto's zeg super!

    Groetjes uit Hillegom.

  • 27 September 2005 - 09:55

    Oma:

    Kostelijk die verhalen . En Öh wat ben je mooi !)Kun je nu zelf ook wat beginnen met dat haar ?Ik geniet van al je belevenissen .
    Denk veel aan je

    Veel liefs Oma

  • 27 September 2005 - 14:49

    Anja En Rob De Bes:

    Heimwee naar alle avonturen op onze reizen! Dat is wat jij met jouw verhalen veroorzaakt. Maar laat het je er niet van weerhouden om door te gaan met het vertellen van je belevenissen. Leuk om je zo ver weg, toch zo dchtbij te hebben. Geniet van het land en de mensen.Dit vergeet je nooit meer.

  • 27 September 2005 - 19:21

    Kevin:

    Wauw!
    -xxx-

  • 28 September 2005 - 18:56

    Emma:

    kewl haar zeg!
    Kus!!!!

  • 29 September 2005 - 16:17

    Carla:

    Hoi Maggie wat een ontzettende mooie foto,s en je haar zit goed hè
    Wat een verhalen heb je en wat maak je een boel mee. Liefs gezicht he zo,n klasje met bruine gezichtjes en leuke telraampjes mer kralen.Kralen heb je ook genoeg ingekocht, is hier ook erg hip.Fijn om ook een foto van jou te zien met een brede glimlach. Het gaat je goed zo te zien. Geniet er maar fijn van, het lijkt mij prachtig om daar te zijn en veel te zien en te leren.
    Hou je haaks en ik blijf je volgen.
    dikke kus Carla

  • 30 September 2005 - 12:24

    Marian:

    Hey mag,
    Dat haar staat je echt goed. Pap vindt het niks, maar ja......wat doe je er aan? hihi.
    Ons mam lacht zich nog steeds een breuk over je 'snotpap'. Ze nodigt je uit om lekker boerenkoolstammpot te komen eten in februari!!

    Hou je taai en ENJOY!

    Dikke kus,

    Marian

  • 01 Oktober 2005 - 11:35

    Dominee Akersloot:

    De mensen, voor wie jij onwerkelijk bent (ook al probeer je te integreren met een Afrikaans ogende haardoos), laten je niet onberoerd. Dat is het begin van een indrukwekkende tijd, maar ook in strijd in jezelf. Als je meer gaat leven naar "The African Way of Life", ga je ook de rijkdom ervan zien. Deze zit met name in intermenselijke contacten. Dat vergt een stukje loslaten van je eigen, Westerse standaarden. Dat vergt méér leven naar de geest van Gods Woord dan je in Nederland gewend bent. Jij kunt dat! Daarvan ben ik overtuigd. En zoals de apostelen móésten beginnen in hun directe kring, op de plaats waar zij waren ("Te beginnen met Jeruzalem..."), moeten jullie dat ook. Niet hoogverheven en met de Bijbel in de hand, maar gewoon sociaal! Ook onderling. De Nederlandse en Westerse kliek loslaten en je de Ghanees primair ten doel stellen. Je bent er namelijk niet voor jezelf, om "ergens" maar te zijn en "iets" te doen. Daar wordt zó op jullie gerekend! Je hebt er geen idee van. Klaar de klus met elkaar. Niet alleen met Dieuwke, maar ook met Pascal. Of vergis ik mij en hoort hij er niet bij? Dan mijn excuses! (Maar ik moet het doen met wat ik van jou lees...)

    In mijn gebed met je verbonden,

    Dominee drs. A.X.L. Akersloot

  • 01 Oktober 2005 - 17:28

    Lotte:

    He maggie,
    Wat heb je weer gave foto's!!!! Neem effe wat kettingen voor mij mee als je er toch zoveel hebt. Ik ben nu hele dagen Emma aan het vermaken. Sneu, he!
    Maar ja, geniet maar lekker van je mooie leven daar. Veel plezier. Kus Lot

  • 03 Oktober 2005 - 19:18

    Marit:

    hey machteld, je kent me niet maar ik zag je stukje in de sensor en dacht'laat ik je site eens checken'! vind het leuk je verhalen te lezen en foto's te zien! heb zelf afgelopen jaar in Zuid Afrika stage gelopen, en dat was intle kakulu! met andere woorden ERG MOOI! ik heb echt genoten en 1 jaar was veel te kort..., dus geniet er van, voor je het weet zit je weer in dit kouwe kleine platte natte saaie nederland. ik had me een cultuurshock van hier tot afrika!! liep laatst met een matras op mijn hoofd door de stad, maar dat scheen toch wel heel raar te zijn, en het was niet eens een koelkast! ik geniet van je verhalen, je beschrijft het leuk! succes met stage, groetjes marit

  • 04 Oktober 2005 - 16:50

    Joekie:

    Leuke verhalen toch.... Veel plezier nog!

  • 05 Oktober 2005 - 19:46

    Ank:

    Heel leuk verhaal weer,leren wij tegelijk ook iets over Ghana,altijd handig( grapje)hier alles in orde. groetjes en liefs Jan en Ank

  • 06 Oktober 2005 - 18:26

    B. Bartels:

    De werkomstandigheden vallen wat tegen, merk ik. Is het niet de charme van Afrika? Wat verwacht je anders van een stage op één van de armste continenten van de wereld?
    Ik moet lachen om je afgunst jegens Pascal. Is man-zijn zijn geluk? Als je met zijn tweeën op stage was geweest, had jij ook geluk gehad. Of "Dieuw". Heeft niks met geslacht te maken, maar met het aantal stageplaatsen en de plaatsingsprocedure. Je pech ligt dus daar.
    Maar even goed: verman je en vanaf nu lekker bikkelen! Geniet van je gezelschap en... denk aan ons.
    Bart B.

  • 08 Oktober 2005 - 08:53

    Kevin:

    Wat gaat de tijd langzaam.
    -xxx-

  • 08 Oktober 2005 - 14:39

    Kevin:

    O, het is nog stééds vandaag...

    Droomde dat het eind januari was...

    (Snik)

    -xxx-

  • 09 Oktober 2005 - 17:18

    Marianne Valster:

    Ha Machteld,
    Van je moeder je adres gekregen en net je verhalen gelezen en foto's bekeken (prachtig kapsel trouwens!). Maar ik begrijp dat je geniet en erg veel indrukken opdoet. Hoe ging je workshop voor de Pabostudenten? Fijne tijd verder en ik blijf je verhalen lezen, leuk. Groet, M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 46762

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2005 - 23 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: