Soms erg rotisch (romantisch zonder man) - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu Soms erg rotisch (romantisch zonder man) - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu

Soms erg rotisch (romantisch zonder man)

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

24 November 2005 | Ghana, Abetifi

Het is alweer ruim 2 weken geleden dat ik iets heb geschreven dus ik dacht, laat ik weer wat schrijven. Nu is er weer veel gebeurd dus ik zal het proberen kort te houden, want ik snap dat het soms wel erg lang is om te lezen....;-)

9 november zijn we naar Accra vertrokken om onze visa te verlengen. Er was ons op de Nederlandse ambassade verteld dat we na 3 maanden even naar de emigratiedienst moesten voor een stempel. Ik netjes gebeld om te vragen wat we allemaal mee moesten nemen. Aangekomen bij de immigratiedienst bleek natuurlijk dat ik verkeerd was voorgelicht was en dat we naar een internetcafé moesten om (gelukkig) ons retourticket van de mail te printen. Terug bij de immigratiedienst bleek dat we een boete kregen, we waren illegaal in het land geweest. In Nederland krijg je een visum voor 3 maanden. Als je Ghana binnenkomt krijg je echter een stempel voor 2 maanden. Wat betekent dat je een maand te kort komt. Pure bureaucratie, vooral omdat de beambte het allemaal erg funny vond. Maargoed, de rest van de middag lekker besteed aan rondwandelen en shoppen. In de Cristian Dior shop kwamen we nog een H&M blouse tegen voor slecht 120 dollar. Haha, dat zou dus wel handel zijn hier. Gewoon H&M blousjes voor het 5 dubbele gaan verkopen!
Dat weekend hebben we lekker gezwommen en zaterdagavond zijn we uit geweest in Mpreaso. Het was weer fantastisch!

Donderdag (10 november) is Henk, de ‘baas’ uit Nederland aangekomen om te kijken hoe het gaat en eventueel te helpen.
Hier lekker me gegeten en gepraat en zaterdagochtend zijn we samen met Sherri vertrokken naar Lake Bosomtwi, een kratermeer in de buurt van Kumasi. Nadat de taxi ons verkeerd had afgezet moesten we een uur (door de brandende hitte, heetst van de dag ) lopen naar ons geselecteerde guesthouse. De kinderen die ons brachten hebben we wat geld voor water gegeven en we hebben onze hutten bekeken. Echt prachtig....mooie grote bamboe bedden, een rieten dakje....Een mooie trap naar ons privé-strandje...ja, het kon allemaal niet op zo rotisch het was! Het was wat duurder dan verwacht en een frisse duik in het meer ging ook niet op omdat het water + 25 graden was. Geen verfrissing dus. Wel heerlijk gelezen in de hangmat en lekker bijgebruind in de zon!
Zondagmorgen een ochtendwandeling gemaakt (voordat het te warm was om te wandelen) langs het meer, echt heerlijk!

Maandag zijn we met nieuwe energie weer begonnen aan een nieuwe werkweek met Henk. We hebben veel gedaan en veel zaken opgehelderd zodat zij tot eind januari zonder problemen verder kunnen werken.

Dit weekend hebben we zondag de bibliotheekmedewerker bezocht welke ons uitgenodigd had voor een zondag wandelen en een funeral bezoeken. Samen met Sherri kwamen we na een goed half uur aan in Kwahutafo. Eerst wat gedronken bij de beste man thuis en daarna een soort waterval bezocht maar het was niet echt een waterval maar toch weer wel. Gelukkig hebben we de foto’s nog dus dan kan ik het misschien duidelijk maken. Het was iig erg mooi.
Teruggekomen bij zijn huis om wat water te halen heb ik nog even gefietst. Ik zag ergens ineens een fiets liggen en bij navraag mocht ik daar wel even gebruik van maken. Ik kon het nog steeds...gelukkig!
Isaac had trouwens in zijn huis Celine Dion opgezet (erg populair hier...). Enig....;-)
Na een bezoekje aan de katholieke gebedsplaats hebben we nog wat rondgelopen in het dorp en op een begrafenis....(dat schijnt normaal te zijn....).

Gisteren zijn we op bezoek geweest bij Jan Blijlevens, een Nederlandse arts die hier 18 jaar als kinderarts in Agogo gewerkt heeft. Na een ritje in een trotro waarbij ik samen met een gast op 1 stoeltje moest zitten en nadat we in de tweede trotro bijna uit de trotro vielen omdat de achterbank loszat en de achterklep niet meer dichtkon.....kwamen we goed 2 uur later aan in Agogo.
Samen met Jan hebben we het ziekenhuis bezocht. Na de hoofdverpleegkundige verteld te hebben dat we er waren begon de tour door het ziekenhuis. We begonnen op de te vroeggeborene afdeling waardoor we direct even stil sloegen. Er lag een klein wezentje van 30 cm te sterven....de baby die ernaast lag, was erg geel en lag in zijn eigen uitwerpselen. De rest van het ziekenhuis was minder schokkend al was intensive care van de kinderafdeling ook wel ‘anders’. Wat hoop ik van harte dat me hier niets overkomt..... al was dit voor Ghaneese begrippen een goed ziekenhuis.
Aan het eind van de dag waren we wederom weer eens goed moe dus na het kijken van Shrek ben ik heerlijk gaan slapen!

Verder gaat alles goed, we moeten alleen goed uitkijken met wat we op de straat kopen omdat Cholera is uitgebroken...en aangezien we daar niet tegen ingeënt zijn moeten we wat beter opletten.
Morgen vertrekken we naar Accra om Thanksgiving te vieren met de Amerikanen (en nog wat buitenlanders) en om lekker naar het strand te gaan!!Ja, het leven is zwaar hier!!;-)

Het enige mindere nieuws is (sorry mama) dat we steeds meer slangen signaleren hier. Gisteren weer een dikke groene….Maargoed…dat even geheel terzijde!

Liefs en een kus

  • 24 November 2005 - 15:39

    Emma:

    getsie! slangen! en bah cholera! pas maar goed op! maar geniet vooral van de (wel) mooie dingen daar!
    xxx

  • 24 November 2005 - 15:57

    Oma:

    Zo dat was een leuk intermezzo op onze MSN
    Kijk maar goed uit . Niet ziek worden .Wat heb je weer veel beleefd . Maar die slangen zie ik niet zitten (liggen )
    Was de boete hoog ? Minder leuk.
    Liefs Oma

  • 24 November 2005 - 16:19

    Evert:

    Zo te lezen weer heel veel meegemaakt die twee weken.

    Die hutjes zien er wel mooi uit! En die bedden? Kon je daar nog een beetje fatsoenlijk op liggen?

    Hoe staat het eigenlijk met je mierenplaag? Zijn ze alweer vertrokken?

    Succes en tot snel maar weer!!


    XXX Evert

  • 24 November 2005 - 17:29

    WenD:

    Hey Lieverd!!

    Allereerst gefeliciteerd met je tussenevaluatie, de pluimen zijn eruit? ;-)
    Wat een verhaal weer zeg. Viel de boete mee of tegen? Slangen zeg je? Oh mijn hemel.. Wat ben je heerlijk bruin! Je ziet er gewoon fantastisch uit!! Fijn dat je het fietsen nog niet bent verleerd.. goed oefenen voor in Nederland (ik tel af!) Lieverd, geniet en we spreken elkaar.

    Dikke kus Wendy

  • 24 November 2005 - 18:05

    Hannah:

    Lieve Machteld, typisch zo'n boete zeg! PFf hoe is het mogelijk dat er twee verschillende visa termijnen zijn....Gelukkig zijn jullie er weer heelhuids vanaf gekomen. Evenals die slangen.... ooh tante Marjo toi toi toi (trek de laarzen maar aan).
    Liefs Hannah

  • 24 November 2005 - 18:08

    Hannah:

    Waaah!!!! Vette fiets zeg, erg leuke foto!!
    kus

  • 24 November 2005 - 18:50

    Henkjan:

    Wel weer een indrukwekkend verhaal.Wanneer je het leest zie ik ook nu weer twee werelden, die van het strand en de mooie dingen en de wereld van de ellende in zo'n ziekenhuis. Het lijkt me lastig om van het één in het ander te stappen. Maar dan zullen we zelf wel ervaren wanneer we langs komen.

    Geniet van de mooie dingen!!

    Liefs,

    "Henk"

  • 24 November 2005 - 21:45

    Tante Corrie En Oom Aart:

    Wat heb jij veel beleefd en wat een mooie foto's. Geweldig! Een mooi land.
    We hopen en bidden voor jou dat het steeds goed mag blijven gaan.
    Veel liefs en groetjes.

  • 25 November 2005 - 11:34

    Mandy:

    He Machteld,

    Je ziet er goed uit!! Mooi bruin ook.
    Groetjes Mandy

  • 25 November 2005 - 16:46

    Oarde:

    Oh, wat een ellende!!!Dit weekend beginnen we met de Lariam en dan de mededeling van de slangen, dat kunnen leuke dromen worden! Nog 23 nachtjes slapen en dan...
    Ik kijk er erg naar uit.
    Dikke kus,
    Oarde

  • 25 November 2005 - 18:05

    Renske:

    het heeft hier de hele dag gesneeuwd.Jammer genoeg was de sneeuw nat. ik had het erg koud en natte voeten.

    dikke kus van Renske

  • 25 November 2005 - 18:08

    Janneke:

    Volgende week komt sinterklaas op school. ik mag dan wat voorlezen.veel plezier in chana.

    dikke kus van janneke

  • 25 November 2005 - 18:14

    Koen:

    ik vind de foto`s erg leuk. Ik wil een keer mijn spreekbeurt over ghana houden.

    groetjes en een kus van koen

  • 26 November 2005 - 16:26

    Kirsten:

    Hee lekker wijf!
    Wat zie je er goed uit man gek!! Lekker bruin!! Dat is niks vergeleken met onze zonvakanties in Friesland, ondanks de wonderolie! :-D
    Maar wat een prachtig verhaal... en wat een tegenstelling maak je mee zeg. Ongelooflijk hoe je het ene moment in je luxe hut met privéstrand zit en dan je bezoek aan het ziekenhuis. Die afwisseling heb je soms wel nodig!
    Geniet er maar van meis en blijf goed oppassen! Ga je nu snel weer mailen!
    Veel liefs xxxxxxxxxxxxxx
    Ik tel stiekem vast af...

  • 26 November 2005 - 21:01

    Liesbeth:

    lieve Machteld
    wat gaat het snel nog twee maanden maar Je vader en moeder en dagmar staan al in de startblokken.
    en ik ik ben kei jaloers
    we zullen maar denken ,in het nieuwe jaar nieuwe ronde nieuwe kansen .
    bij ons is de wereld wit van de sneeuw . Het smelt helaas al weer . maar het was wel even heel heftig en glad . heel veel lieve groeten uit veldhoven Ook van Klaas

  • 27 November 2005 - 11:49

    Hettie Lommert:

    Hallo lieverd.Ik heb weer met veel bewondering je belevenissen gelezen.Wat een tegenstellingen he.Hier was het donderdag en vrijdag een beetje afzien.Door heel Nederland de wegen vol met files door zware sneeuwval,zie ik jou foto´s,zon zee(24 gr bllk)strand,maar als je dan de achtergronden leest, zitten we toch goed in Nederland.Wat ben je bruin zeg,pas wel goed op jezelf hoor!kus Hettie

  • 27 November 2005 - 21:51

    Carla:

    Hoi Maggie
    Mooie foto,s weer en weer nog mooier verhaal. Wat een belevenissen en het ene uiterste bij het andere uiterste. Het weer zal wel prachtig zijn want jullie zijn mooi verkleurd. Maar het kindje in het ziekenhuis zal het waarschijnlijk wel niet redden,wat zijn wij dan verwend en verzorgd als ons iets overkomt. Geniet vooral van de mooie dingen van het land en de mensen. De hutjes zien er prima uit maar pas op voor de slangen zeker als je er steeds meer tegenkomt.
    Wij hebbenvandaag een koopzondag gehad en we hebben je gemist, er was nog iemand die naar je vroeg(had je vorig jaar Freya aan verkocht)We hebben gezegd Freya hebben we wel, maar Machteld is vertrokken naar Ghana. Een en ander uitgelegd en ze vond het fantastisch voor jou.
    Hou je haaks en tot snel.
    Dikke kus Carla.

  • 28 November 2005 - 07:43

    Daniel:

    Hi tante Maggie,

    Gisteren ben ik bij Sinterklaasje geweest. Het was errug cool en ik was helemaal niet bang. Lachen joh met al die pepernoten enzo.Weet je hoeveel ik er in mijn mond kon proppen voor ik moest kokken? Hahah, wel 6! Mijn mama moest een beetje huilen toen ik bij Sinterklaasje op schoot mocht en ik toen een liedje in de microfoon ben gaan zingen zonder bang te zijn. Was echt vet bruut. Ik heb een hele mooie auto gehad en heel veel snoep en toen mocht ik in de sneeuw spelen, want alles was wit ineens hier. Kom je snel spelen met mijn autoooos? Lieve groetjes van je vriendje,

    Little D

  • 01 December 2005 - 16:37

    Ra Ra Wie Ben Ik??:

    Hey Machteld,

    Elke keer geniet ik van je verhalen en foto's.Jij beleeft wel wat zeg maar die slangen dat zie ik ook niet zitten!
    Hier is het al aardig winter aan het worden met alle gevolgen die daar bij horen.Leuk puntje is dat het al lekker opschiet naar 5 december, want er loopt hier een verliefde Piet in huis!!Hij loopt te zingen (lees oefenen) voor als hij bij Sinterklaas moet komen.Ja dan mag je geen flater slaan dat kan niet.Maar het komt vast goed.Machteld geniet van de mooie dingen en pas goed op jezelf!
    Groetjes van........weet je het al?

  • 03 December 2005 - 23:18

    Eline:

    Hallo Machteld!

    Je kent me niet, maar je hebt mij en mijn moeder ooit zeer goed geholpen bij Donna! De woorden die je zei toen we de winkel uitliepen ("Wees er mooi mee") hadden echt indruk op ons gemaakt.

    Nu waren wij daar weer (bij Donna), maar jij was er niet. We begrepen dat je in Ghana zit, en zo zijn we via je collega (baas?) bij je web-adres gekomen. Leuk joh! Je moet echt een fantastische tijd hebben daar!

    Zelf ga ik over een aantal dagen voor de tweede keer naar Guatemala. Ik ga daar stage lopen.

    Ook ik ben te volgen op: www.elineworldwide.web-log.nl Kom er gerust eens een kijkje nemen! Altijd leuk!

    Groetjes van Eline en haar moeder!

  • 04 December 2005 - 10:56

    Marieke Burgers:

    Hey Machteld!

    Super om je verhalen te lezen en je foto's te zien, alles is echt zo herkenbaar!! Ook wij zijn lekker aan Lake Bosumtwi geweest, in dezelfde hutjes, en hebben al die toeristische plekjes waar jullie heengaan ook bezocht.. Een echte aanrader is de green turtle lodge, ontzettend aardige mensen, Super lekker eten, niet duur, en echt een paradijsje!! Kijk maar op www.greenturtlelodge.com voor meer informatie.
    Geniet bewust van al je tijd die je daar nog hebt, terug in Nederland lijkt alles echt voorbij gevlogen kan ik je zeggen!!

    Groetjes Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 46765

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2005 - 23 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: