Het is gewoon een kwestie van improviseren!! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu Het is gewoon een kwestie van improviseren!! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu

Het is gewoon een kwestie van improviseren!!

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

11 Oktober 2005 | Ghana, Abetifi

Wauw, alweer twee weken voorbij….Zal proberen in zo min mogelijk woorden jullie een zo goed mogelijk beeld te geven van deze twee weken!

Na ons weekend Kumasi waren we redelijk moe maar weer vol goede moed om te beginnen aan de week. Woensdag hebben we een presentatie en een workshop gegeven op het Teacher Training College (PABO). De studenten moeten ons helpen om te kijken wat er in de handleidingen van de materialen moet staan en wat zij verwachten van een training (kopers van AMO krijgen een training in hoe zij de producten kunnen gebruiken). Tijdens het opbouwen van de presentatie en de workshops had de directeur Opwekkingsmuziek opgezet waardoor er een hele aparte sfeer ontstond. Mijn eerste workshop ging niet zoals ik wilde, mijn groep was een beetje stil…..Normaal krijg ik groepen wel aan de gang maar deze zaten me maar aan te kijken. Mijn tweede groep was erg leuk en gezellig maar dit kwam gewoon omdat ik eerst van alles over mezelf heb verteld en omdat ik na een huwelijksaanzoek een datum af wilde spreken. Ze willen gewoon persoonlijk contact en daarna willen ze ook wel serieus bezig zijn als het moet. Haha, goede ervaring erbij! Tijdens het opruimen stond de muziek weer op volume 100 en liep er een geit in de zaal rond te scharrelen. (kleine sfeerimpressie ;) )

Vrijdagavond zijn Dieuw en ik uit geweest hier in Mpreaso. Samen met Kwaku en Joy (amo-fabriek) en een paar andere jongens zijn we naar een feest geweest in een plaatsje verderop. Na een taxirit (best druk met 7 in één taxi waarvan 1 deur niet wilde sluiten) en een drankje in een bar gingen we naar binnen. Wij dachten dat we ergens naar binnen liepen maar we kwamen uit op een binnenplaats. Zag eruit als een schoolfeest in de openlucht met alleen maar mannen. Vanaf minuut 1 werd er alleen maar gedanst dus we moesten er ook aan geloven. We vielen aardig op met ons witte huidje dus na een uurtje begon het: A song for our 2 white ladies in the house…….Er werden nummers voor ons aangevraagd en de mannen wilden allemaal even met ons dansen. Toch werd het op een gegeven moment een beetje eng met 6 mannen tegen je aan dansend en Joy en Kwaku besloten dat het zo niet langer kon. (wat een helden hé?;)). Na een sinasappel (??) en wat nakletsen zijn we om 2 uur weer teruggegaan naar Abetifi. Het was echt een fantastische avond….een douche was wel verdiend want met deze temperatuur 5 uur dansen….

Zaterdag zijn we verhuisd naar ons nieuwe onderkomen. Een missionariskoppel is van de week vertrokken dus wij mogen in het missionarishuis wonen. Ze hadden schoongemaakt, maar dit volgens Ghaneese begrippen. Dus we hebben ons weekend besteed aan schoonmaken en wennen aan ons nieuwe huis. Heerlijk!

Maandag, dinsdag en woensdag hebben we wederom workshops gegeven (nu met de directeuren van de scholen). Maandag werd onze workshop onderbroken door Nederlanders. Donderdag zouden 5 Nederlanders van een school uit Duiven AMO bezoeken voor mogelijke sponsering. Deze mensen waren 3 dagen eerder aangekomen(!!!??)…….Dieuwke en Pascal hebben de workshop afgemaakt en ik heb zo goed en kwaad als het kon die mensen rondgeleid, bijgepraat, lunch geregeld, slaapplek etc. Best een beetje chaos kan ik zeggen.

Ondanks veel wachten ( onze chauffeur was de hele tijd kwijt) improviseren (geen stroom) en aanpassen was deze week zeker een succes. Vrijdagmiddag heeft Diane ( collega) in onze tuin een kip laten slachten, dit was de eerste keer dat ik hier getuige van was…….Aanpassen aan de cultuur heet dat hè?

Zaterdag ( na een korte nacht want om 3 uur in de nacht begon de eerste begrafenis hier) zijn we naar de Boti Falls gegaan, hier een kleine 3 uur vandaan. Na een voorspoedige rit heen hebben we daar enorm genoten van de prachtige natuur. Eerst een grot, champignonrots en een palmboom met drie stammen bezocht en daarna de watervallen. De klim naar boven was enorm ( voor insiders: de Drieënnok in Slowakije is er niets bij) en de temperatuur deed je bijna smelten (luchtvochtigheid is 95% en een temperatuur van boven de 30 graden) maar het was zeker de moeite waard. Het leek net of we op het einde van de wereld waren….overal waar je keek was het stil en prachtige plaatjes. Na wat palmwijn(niet echt mijn ding), mandarijntjes en bananen hebben we Koforidua nog even bezocht. Erg leuke plek (wederom chaotisch) om wat rond te scharrelen. Zaterdagavond kwamen we in de stromende regen thuis na een rit in een trotro, met de radio op volume ‘pijn aan je oren’ vanwege een voetbal wedstrijd, zijn we na het eten zijn we eigenlijk snel naar bed gegaan…kon mijn ogen niet meer openhouden.


Geniet van de mooie herfst in Nederland!!
Liefs

P.S Willen dominee Akersloot en Bart Bartels even een mail naar me sturen want ik ben erg benieuwd wie jullie zijn en waar we elkaar van kennen : machteldkok@hotmail.com.

P.S Joni ( onze Amerikaanse vriendin en tevens fotografe) heeft ook een site: www.bykerwoman.com

P.S Mijn mobiele nummer hier: + 233244512988

  • 11 Oktober 2005 - 09:01

    Kirrie:

    Mag ik als eerste reageren? Wat een eer:)Inderdaad wennen die mentaliteit lijkt me! Relaxed dat we lekker kunnen sms-en! Dikke kus en werkze!

  • 11 Oktober 2005 - 09:03

    WenD:

    Hey scheet!
    Wat een verhaal weer zeg! Had je natuurlijk al gesproken aan de telefoon (was fijn he!), maar deze info vertel je niet zomaar aan de telefoon! Mijn hemel, wat gaaf allemaal zeg!
    Kan niets anders zeggen dan: geniet lieverd, je komt volledig herboren terug straks (is al bijna denk ik elke dag) Fijne dag vandaag en we mailen/sms-en en bellen (!)

    Dikke kus Wen.

  • 11 Oktober 2005 - 09:06

    Mandy:

    He Machteld, wat een avonturen weer! Grappig al die Ghanese mannetjes om je heen, gelukkig hadden jullie 'bodygards' mee. :)Fijn dat je een nieuw huissie hebt! Hier is het lekker herfstweer. Gemiddeld 20 graden nog deze week.
    Groetjes vanuit Holland!

    Knuffel Mandy

  • 11 Oktober 2005 - 09:41

    Anna B. De Zus Van....:

    Hey machteld!
    Hoe is het?
    lekker veel aan het beleven lees ik wel! Pas je op voor al die ghanezen die wel zown mooie blanke vrouw willen!?
    Zeg, zie ik het nu goed? Zijn je vlechtjes weg? How come? Vond je je eigen haar toch mooier?
    Even denken of ik nog vette roddels weet...euhm...nope, niets nieuws. Nou ja eigenlijk wel, maar dat hoor je later van me, ik hou je ng even in spanning!
    zeg lieverd van je moeder, ik ga weer verder! Ik hoor/spreek/zie je snel!
    Dikke kus,
    Anna

  • 11 Oktober 2005 - 10:08

    Evert:

    Mooi verhaal weer! :biggrin: Je nieuwe optrekje ziet er goed uit..je weet wel zeker dat je de juiste foto hebt geplaatst? :lol: 't lijkt wel een villa!

    De foto's zijn ook erg mooi! Geeft een goede impressie wat je allemaal doet.

    Veel succes maar weer en tot spreeks!

    -XX- Evert

  • 11 Oktober 2005 - 10:14

    Marian:

    Hey machteld,
    Je hebt ze wel voor het uizoeken hè? Dus ik zou zeggen: "kom naar beneden en als je slag" op zoek naar een knappe, rijke Ghanees! hihi!!
    Vertelde net aan de andere meiden van de klas dat zo'n kantoor een beetje stoffig en saai is. Jouw verhalen zijn dus altijd welkom. Even lekker wegdromen......
    Veel succes met alles.

    Dikke kus,
    Marian

  • 11 Oktober 2005 - 10:39

    Oma:

    Hoi Meidje

    Wat heb je veel te vertellen ! Maar je doet het ook en Hoe .We kunnen allemaal meegenieten van je avonturen .Wat een mooi huis .Is dat voor jullie drieen ? Prachtige foto"s .Ga zo door . Gen iet en blijf gezond !
    Veel liefs Oma

  • 11 Oktober 2005 - 10:45

    Dagmar:

    hey lief zussie,
    ik vind het geweldig wat je allemaal beleeft en wat ik vooral fijn vind is dat we elkaar af en toe aan de telefoon hebben.


    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx dagmar

  • 11 Oktober 2005 - 11:29

    Jewtje:

    Wow, Maggie..echt een gaaf verhaal zeg! Laat met trots hier al je foto's zien, vind ze echt zo mooi!!
    We bellen snel...;) Dikke witte filipino kus...krijg ik van jou vast wel een negerzoen!

  • 11 Oktober 2005 - 14:38

    WenD:

    Prachtige foto's..
    Ben sprakeloos!
    Dikke kus

  • 11 Oktober 2005 - 15:37

    Hannah:

    He Machteld
    Tjonge wat een mooie vrouw ben jij.Fantastische foto's en wat een natuur!!
    Het is echt heerlijk om jouw verhalen te lezen. Hoop dat je het nog steeds fijn heb en lekker kan ontspannen (en natuurlijk ook kan werken). Laat ze poepie ruiken.....kus Han

  • 11 Oktober 2005 - 16:44

    Kirsten:

    Wat een feest om weer een verhaal te lezen! En dat na een dag Efteling met 323 derdeklassers! ;-)
    Prachtige foto's zeg! En die training... ziet er allemaal echt goed uit zeg! Fijnheid!!
    Veel liefs!!

  • 11 Oktober 2005 - 18:01

    Oarde:

    Tja,lijkt me toch wel hilarisch als er ineens een geit komt meegenieten vamn een workshop. Fijn dat jullie een eigen onderkomen hebben en wat voor één!
    Veel succes met alles en dikke kus,
    ps loopt dat makkelijk met zulke schoenen?
    Oarde

  • 11 Oktober 2005 - 19:53

    Evelien Van Beek:

    Ha Machteld, heerlijk om je verhalen te lezen en je zo stralend op de for's te zien. Het is een echt Ghanees leven wat jullie leiden, onverwachts bezoek, improviseren en dan lukt het ook allemaal maar weer.
    trouwens het verslag van jullie scholen was ook boeiend om te zien en er moet dus nog wel het een en ander gebeuren!
    Groeten ook aan de anderen, Evelien

  • 11 Oktober 2005 - 20:30

    "Henk":

    Hé maggie,

    Een schitterend verhaal met prachtige foto's! Het ziet er behoorlijk professioneel uit, je kunt zo aan de slag in het trainersvak. Trouwens, welke school uit Duiven was dat? Misschien kan ik vanuit hier de boel nog wat verder opwarmen! Ik hoor wel weer.
    Kuzzzz,
    Hj

    P.S. Bedankt voor de gezellige mail.

  • 12 Oktober 2005 - 07:17

    Jolanda:

    Hoi Machteld,

    Wat een mooie verhalen weer. Ik zag de Boti falls weer helemaal voor me...heimwee...
    Ik kan Marjo trouwens bijna niet meer houden hier: ze kijkt er enorm naar uit. Ik denk dat ik maar in haar koffer ga zitten.
    Liefs Jolanda

  • 12 Oktober 2005 - 17:45

    Tante Corrie En Oom Aart:

    Hartelijk bedankt voor de foto,s.
    Zie verder de mail die we jou hebben gestuurd.
    Groetjes.

  • 12 Oktober 2005 - 19:42

    Frank Ten Voorde:

    Dag Machteld,

    Vroeger werkte ik op het Candea college in Duiven....Daar werd 2 jaarlijks een Ghanadag gehouden en geld in gezameld. Leuk dat je Oud collega's van mij tegenkomt in een ver land.

    Groet en geniet ervan!!!

  • 13 Oktober 2005 - 00:09

    Fenneke:

    Hey Maggie! Wat een gave verhalen zeg! Je maakt nog eens wat mee. De wereld daar is zo ontzettend anders dat ik me er moeilijk iets bij voor kan stellen. Maar je levendige verhalen geven wel een mooie impressie! Ondertussen is het hier in huis stukken minder spannend zonder jou.. Maar we slaan ons er wel doorheen ;).
    Heel veel plezier nog, geniet ervan!
    Liefs X Fen

  • 13 Oktober 2005 - 14:31

    Carla:

    Hoi Maggie
    het heeft weer even geduurd dat berichtje van je, maar er is elke keer weer wat te beleven daar.Mooie verhalen heb je en wij krijgen een beetje een indruk wat je allemaal meemaakt.
    de foto's zijn ook erg leuk. De herft is nog niet in ons land wij hebben nog steeds 18 tot 20 graden.Apart he, maar wel fijn. Er veranderd bij ons niet zoveel alles is nog hetzelfde. Ik hoop dat je mijn berichtje hebt gehad via mijn 06 nr. Het lijkt verder wel een vakantie die je hou, qua foto;s en verhalen, je werkt toch wel(ha ha) Nou geniet er maar van alles en we blijven je volgen.
    dikke kus

  • 14 Oktober 2005 - 14:33

    Dominee Akersloot:

    Wat een eer om aan het eind van wéér een indrukwekkend verhaal niet alleen bijna naam genoemd, maar uit uitgenodigd te worden 'nader kennis te maken'. Want ik merk wat logisch is: jij kent mij niet, want ik ken jou ook niet. Hoewel ik de laatste weken via jouw site een aardig beeld van je heb gekregen. Per toeval, zeg maar via-via, ben ik op deze site gestuit. Ik ben niet erg bedreven met computers en internet, maar zo af en toe bij iemand op het internet 'surfen' mag ik graag doen. Als oud-zendeling voel ik me enorm verbonden met Afrika en zeker met Ghana. Ik heb hier in Nederland iedere dag het gevoel dat ik mensen ken die nu iedere dag lopen onder de Ghanese zon. In een meer letterlijke zin hoor jij daar nu ook bij. Per ongeluk, weliswaar, dus ik hoop niet dat ik inbreuk maak op je privacy. De vele tientallen berichtjes van de mensen die je vaker hebt gezien dan mij lees ik uit principe niet. Maar jouw verhalen ben ik gaan volgen. In mijn hart weet ik dat je schrijft over 'mensen die ik kén', mensen met wie ik mij al járen verbonden voel. Er rollen louter paarlen uit je mond en ik word er soms zó door getroffen dat ik wel móét reageren! Ik kan het niet laten. Maar 'mailen' kan ik niet. Ik voel me dan nog wel 29, maar ik ben nog niet zover dat ik mijn (digitale) rijbewijs heb. Mocht je aanstoot nemen aan mijn reacties, schuw niet dat te schrijven, maar als ik je goed inschat, zal dat wel meevallen.
    Als kinderen van God zijn wij allen en overal elkaars broeder (zuster) en hoeder.

    In gebed met je verbonden,
    Dominee drs. A.X.L. Akersloot

  • 18 Oktober 2005 - 09:38

    Merel:

    he machteld, wat gaaf allemaal!Ik wil ook nr Ghana!En leuk dat je meteen al foto's erop kan zetten, krijg ik toch iets meer een beeld!Geniet ervan! Ik vind het leuk om je verhalen te lezen! Kus Merel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 46867

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2005 - 23 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: