Een hele andere manier van kerst vieren dit jaar! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu Een hele andere manier van kerst vieren dit jaar! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu

Een hele andere manier van kerst vieren dit jaar!

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

27 December 2005 | Ghana, Abetifi

En?Allemaal nog een beetje uit aan het buiken van het jaarlijkse eetfestijn? De resten aan het opeten en de lege wijnflessen naar de glasbak aan het brengen? Hier dit jaar een andere kerst gevierd, al moet ik zeggen dat ik nog niet een kerstgevoel heb mogen ontdekken bij mij en bij Dieuw.

Vorige week zondagavond kwamen mijn ouders en Dagmar aan in Accra. Dieuwke en ik hadden onze dag doorgebracht met onze Accra vriendjes op het strand en waren dus nog een beetje lekker bijgekleurd maar daardoor ook een beetje vermoeid. Om 20:00 landde het vliegtuig maar om 22:15 kwamen ze eindelijk naar buiten. Iedereen was nog heel en gezond maar papa miste zijn koffer, omdat iemand anders deze waarschijnlijk mee had genomen….(wisten zeker nog niet wat erin zat ;-). We hebben bij ons adresje in Accra heerlijk wat gekletst en gedronken en rond half 2 heeft iedereen zijn bedje opgezocht. Papa heeft natuurlijk geen oog dicht gedaan vanwege de enorme hitte in Accra. Dieuw en ik zijn er wel aan gewend maar ik had het gevoel dat papa niet meer op kon houden met zweten. De volgende dag had onze gastheer (70 jaar) en zijn iets jongere vriendin (eind twintig) een heerlijk ontbijtje voorbereid voor ons. Goed begin van een warme dag!
Na het ontbijt hebben we bij de buren (ouders van onze vriend Martin ) koffiegedronken en overlegd hoe we nou die koffer weer in ons bezit konden krijgen. Joni (Amerikaanse vriendin) kwam nog even langs om mijn familie te ontmoeten en om 11 uur kwam de driver van het centrum ons ophalen. Wij eerst weer langs het vliegveld (je weet nooit), maar de koffer was er niet. Telefoonnummer achtergelaten en bidden op een goede afloop. Eerst wat kleren voor de beste man gehaald (staat hem goed die Ghaneese hemden) en toen op naar Abetifi. Dieuw en ik op 1 stoel voorin naast de driver, gigantisch oncomfortabel maar wel te doen. Onze driver werd nog bijna gearresteerd vanwege een probleem met de auto en toen we een half uur voor Abetifi waren ging de telefoon: Hallo, this is KLM. Haha, de koffer was teruggekomen. Dus gelijk geregeld dat Papa en Dagmar de volgende dag weer teruggingen naar Accra. In Abetifi lekker gepraat, rondgekeken en gegeten. Tijd voor een wedstrijdje: ‘ Wie kan het lekkerst slapen’. De volgende dag zijn Papa en Dagmar om 8 uur vertrokken nadat ik ze rond had geleid bij AMO. Ze waren om 6 uur in de avond weer terug (beetje oponthoudt enzo……;-) maar met koffer!Mama en ik hebben ons vermaakt met wandelen, kletsen en foto’s kijken.

Woensdagochtend zouden we om 7 uur vertrekken met driver naar het noorden. Eerst Tamale bezoeken, cadeaus afleveren bij kinderen en het kindertehuis en school van Jolanda (vriendin mama) bezoeken.
Woensdagnacht werd ik om 3 uur wakker en was echt doodziek. Diaree, spugen echt…mijn organen kwamen bijna naar buiten. Mooi balen dus. Om 7 uur was toch iedereen klaar en ben ik uit mijn bedje gekomen en zijn we bij ons ophaal punt gaan wachten op de driver. Deze kwam om 10:30 aan (best snel…in zijn eentje ;-)…..beetje balen dat het zo laat was maar het was voor mij wel goed om in de frisse lucht even een beetje op te knappen.
Op weg vertelde Mamfo (de driver) dat we eerst nog even naar Kumasi moesten om een verzekering te verlengen van de auto….niet geheel onbelangrijk dacht ik zo. Onderweg nog een hond doodgereden die ineens overstak, was heus een beetje naar!
Om 20:30 kwamen we in Tamale aan. Oluu (contactpersoon van het kindertehuis) wachtte ons al op en uiteindelijk nodigde hij ons uit bij hem thuis om te slapen. Het was geen 3 sterren maar een emmer douche en een matras op de grond was toch wel goed. Samen met Oluu ben ik de stad ingeweest om wat eten te regelen. Achterop zijn brommertje zijn we gaan touren. Echt wel leuk door zo’n stand heen! Na het eten snel gaan slapen want we waren kapot!
Donderdagochtend de AMO materialen (die de familie Wissink en Kok geschonken hebben aan een school) gebracht en een kleine presentatie gegeven aan de opgetrommelde leraren. Erg leuk!
Hierna het kindertehuis bezocht wat natuurlijk enorm indrukwekkend is. Heel erg mooi was het om te zien dat de kinderen daar wel gelukkig zijn. Ze stralen, en dat doet je toch wel goed!
Nadat we wat cadeaus bezorgd hebben bij wat kinderen van hele arme gezinnen (Mama is sinds kort betrokken bij project SKEP, die voor deze cadeaus en VELE andere zaken zorgt. Meer info: www.skep-ghana.nl

De middag hebben we besteed aan shoppen en wandelen door de stad. Ik merkte dat papa, mama en Daggie het echt heerlijk vinden om hier te zijn!
‘s Avonds lekker gegeten en op tijd weer naar bed, want vrijdagochtend zouden we weer op tijd vertrekken naar Mole National Park. De weg daarna toe was van een dermate slechte kwaliteit en zo stoffig, dat sommigen van ons tegen de tijd dat we bij Mole aankwamen het gevoel hadden dat ze 14 pakjes sigaretten hadden gerookt en ons 88 dagen niet meer hadden gewassen. Het was tijd voor een grote persoonlijke schoonmaak dus. Na wat misverstanden over onze kamers en reserveringen kregen we mooie kamers en stonden de eerste wilde Poemba’s te grazen! Erg grappig….de kamers moesten we dichthouden en de spullen binnenboord want de apen maken zich schuldig aan het toe-eigenen van spullen die niet van hen zijn (toch heeft dat weer wat, de stress die er ontstaat als er een aap alle deuren van de kamers aan het aflopen is of er toevallig niet eentje open is).
Zaterdagochtend op onze eerste safari gegaan. De antilopen, waterbokken, alle soorten vogels en krokodillen waren prachtig maar we wilden toch wel graag een olifantje zien. Die kwam dus niet. Na het ontbijt (eerst safari en dan ontbijten) zag Henk (papa) 3 olifanten aankomen om bij de waterbron te gaan drinken/wassen. Wij als een speer onze gids gehaald en ons safarioutfit weer aangetrokken en op pad gegaan. Aangekomen bij de waterbron stonden er 5 olifanten te badderen en te drinken. Tot op 10 meter konden we dichtbij komen wat echt zo onwijs onbeschrijfbaar apart was. We stonden elkaar allemaal aan te kijken, van jeetje, dit is ook wat!!We hebben het spektakel een half uurtje bekeken…onderstussen kwamen er ook nog krokodillen, apen, antilopen en prachtige vogels voorbij wat super was. Gewoon kei gaaf!

Kerstavond gevierd op het terras.......en kerstmorgen begonnen met een mooie safari. Alle dieren kenden ons nu een beetje ;-) dus waren weer goed te zien, al moet ik toch wel bekennen dat ik een beetje schrok van een krokodil toen ik tijdens het fotograferen iets te dichtbij kwam. 1e kerstdag gezwommen, lekker wat bruiner geworden en lekker gegeten, gedronken en gekletst. 2e kerstdag vertrokken (samen met 2 Nederlandse meiden wie we een lift aangeboden hadden naar Kumasi) naar Kumasi om de grootste markt van West-Africa nog te verblijden met een bezoekje. Een lange, vermoeiende rit maar onwijs gezellig en ondanks de lekke band (en geen krik….) ging het super goed. Ook dit was gezellig en na een diner met de Nederlandse meiden weer terug naar Abetifi. Tijd voor een lekker slaapje!!Onze driver gedag gekust (echt een duifje) en gaan slapen na een kopje thee en een stukje chocoletter!!Thanx Oomie en Tante en Oom!

Nu wat klerenwassen en lekker verder met vakantie vieren!!

• 27 December 2005 - 19:41

Oma:

Fantastisch dat verslag ,
    .Zoals verondersteld heel byzonder'Heb het doorgestuurd naar Liesbeth Joost en Fred.Hier heel gezellige Kerstdagen gehad .Zondag bij Joosty en Corneli en Maandag bij Fred en Marjo met Kirsten, Bas en Hannah .Moeders heeft genoten maar wel moe .EEN HEEL FIJN VERVOLG VAN DE REIS TOEGEWENST EN GEZOND WEER TERUG . jULLIE ZULLEN ER WEL HEEL LANG OP KUNNEN TEREN EN INSPIRATIE OPDOEN VOOR DE VERHUIZING .
    dENK VEEL AAN JULLIE .HEEL VEEL LIEFS . kISSES (O)MAMA

• 27 December 2005 - 20:11

Anna:

Hey Fam. Kok!
    Wow, klinkt weer goed! Lekker genieten van de kerst! gelukkig is de koffer terecht! Ik kan me voorstellen dat je niet echt het kerstgevoel hebt daar, maar ach, who cares als je op safari bent toch?
    Hier is alles goed! Bijna is de stage over! Al heb ik gisteren nog van je gedroomd... je was een maand te vroeg thuis en je werkte bij orange!Het meest frappante is dat ik helemaal beduust was dat je al thuis was en dat ik je niet was op komen halen! Waar kan je je toch druk om maken... ;)
    Haha, maar ja, nog even en dan ben je weer thuis! Joepie voor ons! Ik kijk er naar uit hoor!
    Nou spreek je snel maar, voordat ik net zown lang verhaal als jij ga schrijven, hihi! :)
    Zeg, dikke kus Anna

• 27 December 2005 - 20:15

Anna:

Na het zien van de foto's... wow!

• 27 December 2005 - 22:24

Mandy:

He familie! Wat leuk allemaal samen. Enjoh en tot snel!

Liefs Mandy

• 28 December 2005 - 00:22

Crispijn:

Ja, wat een tijdstip. Ik kom dus net van de kerstborrel in doetichem. Best ver! In je eentje! Super dat je na zo'n tijd hard werken nu ook wat tijd hebt voor wat ontspanning en vakantie! Tof om te lezen dat de het grotendeel van de fam Kok het zo naar de zin hebben. (Kirsten moeten we niet vergeten!)

Ik ga nog even foto's kijken en dan slapen! Geniet er nog van zolang het kan!

Veel liefs, en een kus!

Crispijn

• 28 December 2005 - 09:38

Hettie Lommert:

Allereerst nog een heeeele fijne tijd met je familie gewenst en veel liefde en gezondheid voor het nieuwe jaar.Wat indrukwekkend die olifanten!Ik denk zo te zien dat je moeder niet te lang moet blijven anders moet de rest van de familie alleen terug.....Wendy zit nu op de DOM.REP ook in de zon,ze vind het daar geweldig! (Gek he....)Ze is wel aan het aftellen tot jij weer terug bent. heel veel liefs, Hettie

• 28 December 2005 - 19:06

Willianne:

zojuist de mail van je vader, moeder en dagmar gelezen en natuurlijk meteen door naar jou verslag en de foto`s. janneke`s reactie op de foto`s met al die dieren die ze alleen uit de dierentuin kent; hè, bestaan die dan echt?.
    we genieten met jullie mee door al deze verhalen.
    Een hele fijne vakantie samen en een bijzondere jaarwisseling.
    Liefs van ons allemaal.

• 29 December 2005 - 09:53

Joost En Corneli:

Lekker effe meegenoten van reisverhaal en foto's. Machtig mooi zo'n safari... om zo ook even te gaan doen. Wens jullie nog veel moois samen.
    groeten PJ/C

• 29 December 2005 - 11:50

Daniel:

dfjhfgs,tg,drjjklb sdlkdfkladrgj;aerijgaeri;465768970467596071243564785906yu

• 29 December 2005 - 22:45

René:

Hé Mac, groeten aan je familie en een hele goede jaarwisseling!

• 30 December 2005 - 13:04

Kirsten:

Met wederom grootse storm op komst hier in Nederland lees ik je fantastische verhaal! Krijg het er bijna warm van! Super dat jullie zo genieten, jullie stralen helemaal! Fantastisch!
    Hou maar goed in je achterhoofd dat vanaf vier uur er geen verkeer meer in Nederland mogelijk is vanwege verwachte winterse taferelen en geniet dan nog harder van de schoonheden daar! Prachtig om die kinderen zo blij en gelukkig te zien zeg! Puik werk mensen!
    Een heel bijzondere, fijne, indrukwekkende jaarwisseling en we bellen om 0.00 uur!
    Veel liefs!

• 30 December 2005 - 21:33

Carla:

Wat fijn dat je nu ook nog even de tijd hebt om wat voor ons op de computer te zetten. Fijn dat alles goed gaat en de koffer weer terecht is.Lekker op safari geweest en ook een fijne kerstavond gehad. Heerlijk he.
    Nou het is weer echt hollands weer hier vandaag met fikse sneeuwbuien, stuifsneeuw met veel wind en ijzel komt er aan. Niet veel aan en erg rustig in de stad. Nog veel plezier daar met z'n allen en geniet toch nog maar lekker van de warme zon. (ik wil wel ruilen)
    dikke kus

• 02 Januari 2006 - 13:38

Janneke:

Heee maggie!! Bij deze wens ik jou ook een heeeeeeeeeeel gelukkig 2006 toe!!! Hoef niet meer heel lang te wachten om er een borrel met je op te drinken! Geniet nog ff van je veblijf in Ghana!! Kom je snel naar Utrecht, hihi!!
    Dikke nieuwjaarskus, Jans

• 03 Januari 2006 - 13:32

WenD:

Hai lieverd,

vond het super fijn je stem weer even te horen!! Wat een ontzettende mooie foto's weer. Kan inderdaad zien dat je ouders en dagmar het super naar hun zin hebben. Ze komen al bijna weer terug.. Geniet nog maar even met ze.
    Ik kan begrijpen dat kerst in dat weer raar is (net als ik had), maar beter dan het koude weer nu hier in Nederland hoor!

Dikke kus en we spreken elkaar snel weer..
    (bijna thuis.. joehoe!!)

• 08 Januari 2006 - 19:10

Agnes En Rene Holders:

Hallo Machteld,

hierbij toch nog even een reactie van de trouwe winkelgangers van Carla. Je komt bijna terug, aamr wij hebben begrepen dat je een hele ervaring rijker bent geworden en heel veel mooie dingen gezien hebt. Wij zijn benieuwd naar je verhalen wanneer je weer terug bent in Nederland. En voor 2006 heel veel geluk, gezondheid en voorspoed gewenst. Tot gauw.