Mooie verhalen voor op feesten en partijen! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu Mooie verhalen voor op feesten en partijen! - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu

Mooie verhalen voor op feesten en partijen!

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

04 November 2005 | Ghana, Abetifi

Raar om te beseffen dat we alweer over de helft zijn van ons verblijf hier!

Vorige week zijn we donderdagmorgen, samen met de Amerikanen, vertrokken naar Accra om Joni weg te brengen want die moet nu aan het werk in Accra. De heenweg ging redelijk goed, ondanks we een half uur hebben moeten wachten in de brandende zon omdat ineens de trotro ermee ophield. In Accra aangekomen zijn we naar de Art Market gegaan, lekker wat dingetjes gekocht, gedronken en gewandeld. Vervolgens hebben we een taxi genomen naar een restaurant (uit de lonely planet). We hadden de taxichauffeur gevraagd waar het was, maar na een half uur kwamen we voor de 5e keer op hetzelfde kruispunt aan. Bij navraag bleek dat hij geen flauw idee had waar we moesten zijn,......we hebben hem geld gegeven en zijn op het kruispunt uitgestapt. Op dat kruispunt lag een Amerikaans Fastfood restaurant dus na een hamburger en wat frietjes zijn we naar onze slaapplek gegaan. Via Jolanda (collega van mama) hadden we een adres gekregen van iemand waar we konden overnachten. Na een klein uurtje met de taxi door de stad kwamen we echt in een ENORME villawijk terecht, jemig, wat een tegenstelling!!Enorme auto’s, huizen...etc. Na de mensen daar ontmoet te hebben hebben we snel onze bedjes opgezocht (in de bloedhitte, want Accra is echt enorm heet).

Vrijdagochtend zijn we samen met de buurjongen (Martin) vertokken naar Odumasi, waar een festival was vanwege de 200 jaar onafhankelijkheid van Israël. Allemaal chiefs, getild op de hoofden van anderen, echte ghaneese kleren, muziek etc. Erg gezellig en leuk!
Vrijdagavond hebben we lekker Italiaans gekookt met een goede westerse salade!Heerlijk!Lekkere wijn gedronken en tot laat zitten kletsen met Martin en Papa (de vader van de eigenaar die we papa noemden).

Zaterdagochtend hebben we ons klaargemaakt voor het strand. Labadi Beach. Wat een feest was dat zeg. Heerlijk gezwommen in de enorm wilde zee, lekker gelegen op bedjes, en wat gedronken in de bar.
Op een gegeven moment lag ik lekker een beetje te slapen toen ik wakker werd van Pascal. Ik draaide me om en er stond een man naast mijn bed met een slang. Ik dacht dat ik het gebrek kreeg. De man vond dat ik hem toch even kon vasthouden en ik kan concluderen dat het zeker intrigerende beesten zijn, maar toch is het niet echt iets voor mij!Ik vertrouw die beesten niet, dat rare tongetje van ze!Yak!

Zondagochtend wat zitten kletsen en na een echte Amerikaanse lunch met onze vrienden terug naar huis. Na een geschikte trotro gevonden te hebben werden we na een uurtje ingehaald door 3 grote auto’s en een zwarte limousine. (onthoud die Limousine even). We stuitten al snel op een ernstig ongeluk op de hoofdweg. Onze trotro chauffeur besloot een sluiproute te nemen door een afgelegen dorp en de bush bush, modder en onverhard wegdek (zie je ons al zitten met 29 mensen in 1 busje door de bush.....met 30 graden...?). Ineens reden we achterop de limousine en zijn gevolg. Haha, ik had het niet meer, de limousine was vastgelopen in de modder. Bij navraag bleek de Ashanti-koning hierin vervoerd te worden. Onze trotro-chauffeur-assistent was even uitgestapt om te gaan kijken wat er aan de hand was. We moesten toch omdraaien en de weg weer terug, maar dit zonder trotro-chauffeur-assistent want die was nergens meer te bekennen. Met het hele gezelschap kwamen we een half uurtje later weer aan op de hoofdweg en nadat we langs het ongeluk waren geleid hebben we nog een kwartiertje gezocht naar onze vermiste passagier. Commotie in de trotro omdat iedereen het onzin vond...we zijn dus vertrokken zonder hem, maar wel met een nieuwe passagier die de chauffeur weer ergens had opgedoken. Het is hier soms net een film. Net weer op weg barstte er een giga regenbui met onweer los waardoor we weer vertraging opliepen. Aangekomen in Nkawkaw zagen we ineens onze vermiste trotro-chauffeur-assistent staan??Goed, het was erg fijn om thuis te komen zondagavond!

Woensdagavond hadden we ons voorbereid op een nationale vrije dag vanwege een algemene feestdag (Einde ramadan voor de Moslims). Toen ik mijn kamer inkwam om wat te pakken moesten Dieuw en ik tot onze grote schrik en verbazing constateren dat mijn bed VOL!!!! zat met mieren, en daardoor mijn hele kamer. Kijk als die beesten niet zouden bijten zou ik er geen moeite mee hebben, maar ze bijten als een gek! We hebben mijn kamer volgespoten met gif en ik heb een bedje opgemaakt in een andere kamer in het huis. ’ s Avonds kwamen we tijdens het film kijken erachter dat er een nieuwe mieren Kolonie naar binnen aan het marcheren was, nu via het bed en de kamer van Dieuwke. Onvoorstelbaar wat een mieren.
Tijdens het thuisbrengen van Cherrry dacht ik echt dat ik gek werd. Midden in mijn verhaal over dat er een keer een duif op mijn oog heeft gepoept voelde dat ik werd gebeten in mijn bovenbeen, MIEREN!!Mijn schoenen hadden in de kamer gestaan en deze zaten vol met mieren maar dat had ik in het donker niet gezien. Mijn hele voeten waren zwart van de mieren, maar ze kruipen eerst je been omhoog voordat ze bijten, dus ik heb mijn broek naar beneden gedaan en me ontdaan van de mieren en ben op mijn blote voeten maar verder gelopen. Cherry en Dieuw ondertussen bijna in hun broek plassend door mijn spastische gedrag!
Dieuw en ik hebben de nacht doorgebracht in de woonkamer, bang voor een nieuwe aanval!
Donderdag het huis schoongemaakt en na de lunch zijn we het dorp in geweest. Samen met Cherry hebben we de nagels van de meiden van de kapper zitten lakken. Was een gezellig middag!
Vanavond film kijken met Joy en Kwaku, morgen zwemmen en in de avond gaan we weer stappen. Benieuwt wat dit weer oplevert aan mooie verhalen voor op feesten en partijen!

Liefs vanuit hier!!

  • 04 November 2005 - 15:45

    Evert:

    Fantastisch verhaal weer Machteld!! Wat een belevenissen allemaal.

    Zo zie je maar weer waar kleine dieren al niet groot in kunnen zijn :D

  • 04 November 2005 - 17:27

    Oarde:

    Vanmorgen juist een les gegeven over kleine beestjes met de titel: 'lastig of nuttig'? Ik denk dat ik wel weet wat jouw mening zal zijn. Het is wel een hele eer om al die belangrijke mensen in te halen of juist weer niet. Of wel lekker belangrijk uhm
    ,uhm,uhm.
    Mooie foto's hoor!

    Dikke kus, nog 44 dagen

  • 04 November 2005 - 17:53

    Kirrie:

    He darling sis!!Iedere week weer nieuwe verassingen en verhalen...wat een leventje!!Love you

  • 04 November 2005 - 20:02

    Frank Ten Voorde:

    John Hiatt schreef veel muziek, waaronde het legendarische "I killed an ant with my guitar"

    Zou hij ook in ghana geweest zijn???

    Veel plezier en stage genot!!

    Frank

  • 04 November 2005 - 21:01

    Kirsten:

    In een woord: H-I-L-A-R-I-S-C-H! Wat schrijf je toch weer lekker levendig over deze briljante belevenissen! Wordt tijd dat ik ook weer wat meemaak, voordat we weer samen de kroeg in kunnen voor sterke verhalen!
    Prachtige foto's trouwens, het lijkt wel even of je een weekendje Afrika- en werkvrij bent geweest! Geniet er maar van hoor, mag heus ook wel!
    Kuskuskus!!

  • 04 November 2005 - 21:10

    Rene Kok:

    hoi mac

    't gaat je goed af daar in het vreemde
    een hartelijke groet
    en liefs

    rené

  • 05 November 2005 - 18:06

    WenD:

    Mijn hemel, ik lees bijtende mieren en kan me helemaal bedenken hoe spastisch jij door de kamer hebt gehinkeld!! Jammer dat te missen! Wat heb je weer een prachtige foto's gemaakt. En wat ben je trouwens afgevallen (ondanks de burgers en frites), ziet er goed uit man (als je het zelf niet vindt, dan is het TOCH zo!!) Ik zie dat je geniet en dat maakt me blij! Heerlijk om alles te lezen en je op de voet te volgen. Gelukkig :-) ben je op de helft!!

    Geniet en dikke kus Wen

  • 05 November 2005 - 18:58

    Carla:

    Hoi Maggie
    Wat een mooi verhaal maar nog meer mooie fot`'s, wat een mooi land en erg relaxed zo op de foto's,meer rust dan hier, je weet toch wel dat wanneer je terugkomt er een heleboel werk op je ligt te wachten, alle bezoekjes en ook nog verhuizen en afstuderen. Nou geniet nou nog maar even van alles, het ziet er weer prachtig uit je pagina.
    Dikke kus van mij.

  • 06 November 2005 - 10:29

    Hannah:

    Lieve Nicht
    De vraag zou kunnen zijn: wat heb je nog niet meegemaakt? Echt geweldig om je reis van een afstand mee te leven. Hier gaat alles prima, nieuw koortje erbij en twee intensieve opleidingen, te gék!!

    Liefs, denk aan jou.
    De 5e (jou 3e)

  • 06 November 2005 - 13:29

    Hettie Lommert:

    Hè lieverd
    Als je de foto`s zo bekijkt en je zou niet beter weten, zou je zeggen,een prachtige vakante!!ja ja,maar kind wat maak je toch allemaal weer mee.Dat met die mieren gatver!En zoals jij dat dan weer vertelt!
    Nou meid (Wentje is aan het aftellen hoor),kus Hettie

  • 06 November 2005 - 14:23

    MANDY:

    Hallo Machteld!

    Inderdaad, de helft zit er al weer op! Wat vliegt de tijd! Mijn tussenevaluatie was OK! Ik ben assertief en initiatiefrijk: de eerste twee dingen die ze noemden! :D
    Je verhalen schrijf je altijd erg boeiend Mach! Is een sterk punt van je! Goed bewaren dus.
    Veel liefs en tot snel.
    Knuffel Mandy

  • 08 November 2005 - 20:49

    Rens En Willianne:

    we zijn trouwe fans van je reis verslag. heerlijk om zo een beetje mee te kunnen reizen.

  • 09 November 2005 - 07:33

    Ank:

    weer een geweldig verhaal, moet echt lachen, ik zie je al heen en weer vliegen en vooral gillen met al die mieren,bah.hier gaat alles goed.
    Dikke kus Jan en Ank

  • 09 November 2005 - 21:45

    Margriet( Moeder Jeltje):

    Af en toe werp ik een blik op je site. Geweldig die belevenissen.Dan is Nederland toch maar heel gewoon, hoewel er toch wel heftige dingen gebeuren tijdens jouw afwezigheid: zoals het bericht dat het contract van Frans Bauer met de TROS is ontbonden!!Machteld geniet ervan !

  • 13 November 2005 - 17:00

    Lotte:

    Wat een andere wereld met al die bijzonder gave zwarte koppies. Veel plezier nog.
    Kus Lotte

  • 17 November 2005 - 22:34

    Helga:

    Hoi Machteld,

    Ik las een stukje van 'Groeten uit Ghana!' in 'Sensor', het blad van de HAN waar jij studeert. Het ging over het slaan van de schoolkinderen waar jij met je neus bovenop zat. Akelig, lijkt me. En moeilijk om daar geen oordeel over te vellen, als buitenstaander, merk ik zelf. Heb jij er met die docenten over gehad hoe het in Nederland gaat en staan ze daar open voor? En worden die kinderen thuis ook regelmatig geslagen? Het houdt me bezig, zoals je merkt. Zou leuk zijn als je iets terugschrijft, ook al ben ik een 'anoniniempje' voor je. Veel plezier en wijsheid voor je resterende stagetijd, in ieder geval. Groetjes uit Tilburg.

  • 22 November 2005 - 21:23

    Sjaak Leijtens:

    Hoi Machteld, Geweldig zoals je daar bezig bent. Mijn complimenten voor je lef en je prestaties.
    Sjaak Leijtens + fam.(Lavendelveld 8)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 46868

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2005 - 23 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: