7 Funerals and no wedding - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu 7 Funerals and no wedding - Reisverslag uit Abetifi, Ghana van Machteld Kok - WaarBenJij.nu

7 Funerals and no wedding

Door: Machteld

Blijf op de hoogte en volg Machteld

28 Augustus 2005 | Ghana, Abetifi

Hey lieve mensen!!

Hoe is het leven daar??Ik hoorde dat de zomer nu echt begonnen is?Lekker op tijd ;-) nu iedereen weer naar school en aan het werk moet!

Hier was het weer een drukke bedoening. Gisteren hadden we afgesproken om met de andere Nederlanders die op de compound zitten boodschappen te doen in een dorpje verderop. Dus om 10:00 zaten we in de truck richting Ngkoko. De weg ernaar toe was prachtig. Dwars door de bossen, langs afgronden, kapotte vrachtwagens etc. Overal waren begrafenissen aan de gang.

In Ghana hebben ze het namelijk zo geregeld dat eens in de drie weken mensen begraven worden. (3 weken lang worden mensen in diepvriezen gelegd) Zo'n 'alles in één' begrafenis duurt dan ook het hele weekend. Iedereen kleed zich in echt Ghaneese gewaden en de een is nog mooier gekleed dan de ander.

We hadden dus veel vertraging onderweg omdat er overal mensen op de weg liepen en er veel auto's waren vanwege de 'feesten'. In Ghana is het zo dat mensen een dagje rouwen en vervolgens een band huren, bier kopen en een feestje bouwen.
Na ons bezoek aan de supermarkt(??) en de markt (wat een indrukken) zijn we teruggegaan naar huis.

Na onze lunch zijn we met onze teacher het dorp ingegaan om wat van de begrafenissen te zien. 2 huwelijksaanzoeken verder hebben we ons gesetteld in een barretje en hebben we alles maar eens op ons af laten komen. Wat waren er veel mensen dronken zeg...het is maar goed dat ik mijn hepatitis B prik heb gehad want als iemand tegen je praatte kreeg je een enorme hoeveelheid mondwater (jak) over je heen.
Terug op de compound had ik enorme hoofdpijn, ik denk van alle indrukken. We zijn weer lekker vroeg gaan slapen na een glaasje sangria (gekocht in de supermarkt...YES) om vanmorgen om 03:00 weer gewekt te worden door een enorm dronken man die de bijbel ging voorlezen. En ik maar denken...waar blijft dat amen! zodat ik verder kan slapen.

Vanmorgen 3 uur in de kerk gezeten....wederom veel dans, zang, geschreeuw....We waren helemaal vooraan neergezet zodat we er ook niet stiekem tussenuit konden sneaken!Toch weer genoten.
Vanmiddag wat gelezen en nu naar mijn maaltijd toe( wat elke keer weer een verassing wat het is)

Hoop morgen nog wat foto's te plaatsen!

Liefs en een kus

  • 28 Augustus 2005 - 18:26

    Crispijn:

    Hey Machteld!

    Zo te horen maak je nog steeds meer nieuwe dingen mee en dat is een goed teken. Je bent natuurlijk niet voor niets naar Ghana gegaan. Super tof!

    Leuk ook dat je je log zo actief voltypt, dat is altijd goed voor het thuisfront! Weten die ook een beetje wat je daar zoal uitspookt! Nou, ik weet dat je daar nu aan het eten bent (daar is het 18:25, hier is het 20.25) dus: Eet smakelijk en tot snel!

    Kus, Cris

  • 28 Augustus 2005 - 19:30

    Emma:

    Hey Meissie!
    Wat een verhalen al zeg! Ik moest even wat leeswerk inhalen, omdat dit de eerste avond vrij is sinds de intro begonnen is... Echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en welke indrukken je opdoet. Volgens mij ga jij daar een hele mooie tijd tegemoet. Ik ga de verhalen zeker volgen! Wat een mooie foto's stonden er trouwens bij het vorige bericht, echt 'afrika'! Wow......

    Enjoy Ghana!
    Kus,
    Emma

  • 28 Augustus 2005 - 19:30

    Emma:

    Hey Meissie!
    Wat een verhalen al zeg! Ik moest even wat leeswerk inhalen, omdat dit de eerste avond vrij is sinds de intro begonnen is... Echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt en welke indrukken je opdoet. Volgens mij ga jij daar een hele mooie tijd tegemoet. Ik ga de verhalen zeker volgen! Wat een mooie foto's stonden er trouwens bij het vorige bericht, echt 'afrika'! Wow......

    Enjoy Ghana!
    Kus,
    Emma

  • 28 Augustus 2005 - 19:43

    Marja Langenhuizen:

    hoi Machteld,

    Ik volg natuurlijk al je verhalen, toch jammer dat ik niet je stagebegeleider kan zijn. Niet vanwege Ghana natuurljk. Het is wel even iets anders dan de start van vorig jaar?

    groet Marja

  • 28 Augustus 2005 - 19:44

    Oarde:

    Wat een belevenis om in degelijke rituelen terecht te komen. Ik ben zeer benieuwd naar de manier waarop er wordt begraven.
    Wie weet krijgt Carla nog gelijk over de Ghanees met de enorme ..gezien je aanzoeken. Het is wel erg fijn dat ze je de bijbel voorlezen en ik zou dan ook zeggen: luister maar goed.
    We zien uit naar de foto's.
    Dikke kus, miss you mam

  • 28 Augustus 2005 - 20:07

    Kirsten:

    Hee lieve schatje!
    Wederom een superverhaal! Echt fijn om te lezen... wat een belevenissen weer! En dat in zo'n korte tijd!
    Vond het ook echt heel fijn je vanmiddag weer even te spreken! Kon je onze liedjes op de webcam meeplaybacken? Hihi!
    Hopelijk zien we morgen meer foto's! Ben zoooo benieuwd!
    Probeer genoeg rust voor jezelf in te plannen, he? En geef alle indrukken maar rustig een plekje, dat zul je wel nodig hebben om de komende tijd te kunnen plaatsen. En blijven genieten! Maar dat doe je volgens mij wel! Morgen alweer een week... wat vliegt de tijd zeg!
    Heel veel liefs en weet dat ik aan je denk! Dikke kus, Kirsten

  • 28 Augustus 2005 - 20:47

    De Gelders:

    Lieve Machteld,
    Na een heerlijk weekend Maastricht, onze eerste reactie. Hoe lang geleden was je afscheidsfeestje? Een week, een maand?Een week Ghana lijkt wel een jaar! Houd ons allemaal op de hoogte, wij genieten er van!Veel liefs,
    dde Gelders.

  • 28 Augustus 2005 - 22:13

    Wouter:

    Oh nee Maggie, je maakt me gek. Dit is echt geweldig, het is nu niet meer achter de computer duiken om mijn mail te checken, maar om Maggie in Ghana te checken. Ga zo door. Thanx.

  • 29 Augustus 2005 - 07:48

    Evert:

    Hey Machteld!

    Zeer interessant verhaal, geeft een goede impressie wat het dagelijkse leven in Ghana inhoudt. Toch best anders dan hier :D

    Ben benieuwd naar je foto's!

    Kus Evert

  • 29 Augustus 2005 - 09:58

    Carla:

    Nou dat is me wat in ghana
    maar je red je wel en je hebt een ongelooflijke tijd, prachtig allemaal, zie ook erg naar jou foto,s uit. alles gaat gewoon z.n gangetje hier, en er gebeurt hier weinig spectaculairs, je mist hier nog niets.
    dikke kus

  • 29 Augustus 2005 - 10:58

    Dagmar:

    hey maggie,
    weer een mooi verhaal,had ook eigenlijk niks anders van je verwacht...
    XXXX

    Dagmar

  • 29 Augustus 2005 - 11:13

    Kirrie:

    He zusje...kon niet wachten om snel weer op internet te gaan om te kijken! Wat mooi allemaal!Ik ben weer begonnen op school! Ff wennen weer! En lang niet zo gaaf als daar denk ik!! Dikke kus, love you

  • 29 Augustus 2005 - 14:33

    Liesbeth:

    lieve machteld
    wat apart zulke begrafenissen misschien een goed idee om hier ook in te voeren een weekje feesten !!!! gatsie dat geproest in je gezicht .
    Ik ben blij dat ze zo goed op je passen en dat je vooraan mag zitten in de kerk . Ja het zomerseizoen en de scholen zijn begonnen en ik heb mijn plan nog niet klaar .....what to do
    Zeg heb je het heet daar
    of ben je al gewend??
    vandaag is het 26 graden hier en morgen ook ....
    bedankt voor je brief en tot de volgende keer
    groetjes Liesbetb

  • 30 Augustus 2005 - 09:05

    Wen&Dj:

    We hebben er werkelijk geen woorden voor! Jeetje man, wat een gave foto's! We kunnen zien dat je geniet. En dat moet je zeker doen!! Lieve schat, we spreken elkaar weer snel!

    Dikke kus dj en Wen

  • 30 Augustus 2005 - 11:42

    Annemarie:

    hey machteld, je kent me niet maar ik ben je buurmeisje(lavendelveld18 ) en via een andere buurman kreeg ik dit adres, ik bnen zelf namelijk van januari tot mei in Ghana geweest,om op een basisschooltje in het noorden(Tamale) engels en gym te geven. Heel gaaf om je verhalen te lezen en als je nog tips nodig hebt ;)... Mooi om de 'bananevrouwen' en mensne met belachelijk veel lading op hun hoofd op je fotos te zien,erg herkenbaar allemaal. In ieder geval erg veel succes, en wees blij dat je Twi leert,veel makkelijker dan Dagbanli(taal van het noorden) suc6 nogmaals,ook met de snotpap,ik herken het meteen haha en ben benieuwd naar alle verhalen! groetjes annemarie

  • 30 Augustus 2005 - 20:35

    Rick Bakker:

    Machteld!

    3 uur in de KERK gezeten? Meestal voor het zingen de kerk uit maar deze keer er toch niet aan ontkomen...! Grappig.

    Groet en Tik op de billen! (is weer eens wat anders dan een kus...) Rick

  • 30 Augustus 2005 - 20:51

    Jolanda:

    Hoi hoi!
    Hoe herkenbaar zijn je verhalen: tegen alcohol kunnen ze niet zo goed hé...Toen ik net je foto's zag van o.a. de supermarkt kreeg ik direct een gevoel van heimwee...
    Groetjes Jolanda v. E.

  • 31 Augustus 2005 - 18:25

    Joost En Corneli:

    Genieten van je schrijverij en de foto's!!! Prachtig, die banaantjes en de kleuren in de jurk. Liefs en groeten

  • 01 September 2005 - 07:12

    Frank:

    Hey Machteld! je bent er nog maar net en je maakt nu al allerlei avonturen mee! Ik kan niet ontkennen dat ik enigzins jaloers ben, zo hier vanuit het gezapige Nijmegen... Keep posting those stories! Cheers, Frank

  • 01 September 2005 - 07:19

    Mariette:

    Hallo Machteld,
    Wat geweldig om te lezen al die avonturen! Houd ons op de hoogte!
    Groetjes, Mariette

  • 02 September 2005 - 13:34

    Robert:

    Hé Maggie,
    leuk verhaal! Het lijkt wel een beetje vakantie (dan wel natuurlijk een culturele, want een lekker bubbelbad zul je niet hebben :p Zit ik je al een beetje lekker te maken? Wanneer ga je trouwens echt werken ;) Over trouwens gesproken..als je trouwt in Gana, dan wel met huwelijksvoorwaarden hè!
    Ok meis! Veel plezier en
    Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Machteld
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 46880

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2005 - 23 Januari 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: